onsdag 15 juni 2011

Med livet på sparlåga

Strax innan jag somnade igår, när jag egentligen var helt katastrofalt trött och det var mer dimma än hjärna i min hjärna, så poppade det plötsligt upp en idé i mitt huvud: jag borde skriva en liten bok om min sjukdom och lägga i alla vårdcentralers väntrum!

Anledningen är att jag blir så förvånad och sorgsen över den stora okunskapen om ME/CFS i vården. Det är ändå ca 40 000 svenskar som är drabbade och förmodligen är det betydligt fler eftersom det är så svårt att ställa en diagnos. Vid varje utredning av oförklarlig trötthet borde tanken på ME dyka upp i läkarens huvud. När man sedan väl fått en diagnos så borde det vara läkaren som tipsar patienten om B12 och inte tvärtom.
Bokens titel skulle vara: Med livet på sparlåga för det är just på sparlåga man måste ställa in sig för att kunna leva ett så bra liv som möjligt och för att undvika att bli kroniskt sämre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar